ضرورت دفاع مشروع ایران در برابر حملات اسرائیل

اگر ایران اقدامی نمی کرد، هیچ تضمینی وجود نداشت که اسراییل دوباره دست به حملات تازه علیه ایران نزند

اینکه اسراییلی ها می گویند موشک ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده اند، اذعان به این واقعیت است که اگر حمایت های انگلیس، آمریکا، فرانسه و اردن نبود، حتی قادر نبودند بخشی از موشک های ایران را هم کنترل کنند.

مطمئنم اگر اسراییلی ها اقدامات جدیدی علیه ایران انجام دهند، ایران مجبور است با همه امکاناتش از خود دفاع کند

برخی افراد و گروه ها در ایران هر نوع مذاکره ای را التماس می دانند. اسمش را هم دیپلماسی التماسی گذاشته اند. این درست نیست

این تصور که نتانیاهو بحران منطقه ای را طولانی می کند تا بتواند در معادلات داخلی انتخابات آمریکا اثرگذار باشد بعید است.

اسراییل یک روسیاهی جاودانه با کشتن 33هزار نفر به وجود آورد، بخش قابل توجهی از این کشته شدگان کودک بودند.

دادگاه لاهه،پرونده اسراییل را به عنوان جنایتکار جنگی درحال بررسی دارد براین اساس اسرائیل دیگر نمی تواند مانند گذشته مظلوم نمایی کند.

ادامه نوشته

صهیونیست ها فعلا می‌خواهند وضعیت را در حالت تعلیق نگه دارند

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با «فردا»:

۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶ کد خبر: 1285788

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: نتانیاهو در بحران زنده است و دولت فعلی اسرائیل دنبال آن است که یک بحران فراگیر درست کند تا بتواند خودش را تثبیت کند.

گروه سیاست سایت فردا: بعد از حمله مستقیم ایران به اسرائیل، سیر تحولات منطقه وارد وضعیت جدیدی شد. اسرائیل اعلام کرده «به ایران پاسخ می دهد اما نوع و زمان پاسخ را هنوز تصمیم نگرفته است». با وجود این موضع، بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران معتقدند اسرائیل با دریافت پاسخ قاطع ایران دیگر دنبال ماجراجویی جدیدی نخواهد رفت.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره تحولات اخیر منطقه گفت: وضعیتی که در آن قرار داریم جدید و تازه نیست. در سال های اخیر تحولات زیادی همچون جنگ روسیه و اوکراین، شهادت حاج قاسم سلیمانی، طوفان الاقصی، حمله تروریستی کرمان و حمله به کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، در واقع می توان این طور بیان کرد که سیر تحولات سریع و نفس گیر بود.

ادامه نوشته

تحلیل عملکرد دستگاه دیپلماسی ایران در مواجهه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا درباره مدیریت عملیات "وعده صادق" و هماهنگی «میدان» و «دیپلماسی» در این رابطه گفت: از بدیهیات است که در هر کشوری بین نهادهای دیپلماتیک با نهادهای نظامی در چنین مواقع و موضوعاتی هماهنگی و همراهی کامل باشد و در کشور ما هم از گذشته تا کنون اینگونه بوده است. تمامی اقدامات در شورای عالی امنیت ملی هماهنگ می‌شود و این یک اقدام از پیش تعریف شده و مشخص است.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره انجام عملیات و انتظار میدان برای انجام برخی امور دیپلماتیک قبل از حمله گفت: اینکه کارهای دیپلماتیک را باید انجام می‌دادند و حدود ۲ هفته این اقدمات زمان برده، کار درستی بوده است. به هر حال ارزیابی و انجام کارها برای یک پاسخ مناسب و کافی به اقدام رژیم صهیونیستی لازم بوده است که مهم ترین آن هماهنگی کشورهای منطقه و فضای بین‌المللی در این رابطه بوده است. ما می توانستیم همان روزی که رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، واکنش نشان دهیم اما خردمندانه میدان بازی را مدیریت کردیم.

ادامه نوشته

آمریکا نمی‌تواند برای قطعنامه ضد ایرانی به توافق برسد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با فرهیختگان :

آمریکا نمی‌تواند برای قطعنامه ضد ایرانی به توافق برسد

برای بررسی واکنش‌های احتمالی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا به اقدام تقابلی ایران با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم.

فرهیختگان: اقدام واکنشی ایران به مورد هدف قرار گرفتن کنسولگری‌اش در دمشق توسط رژیم‌صهیونیستی به قدری در منطقه و جهان بازتاب پیدا کرده است که نمی‌توان توقع داشت طرف آمریکایی در پاسخ به این اقدام هیچ واکنشی نشان دهد، اما در مورد اینکه جنس این واکنش نظامی یا غیر‌نظامی باشد امری مبهم است که باید برای مهار آن هشیارانه عمل کرد. برای بررسی واکنش‌های احتمالی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا به اقدام تقابلی ایران با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم. بهشتی‌پور معتقد است با توجه به اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری، آمریکا قدرت محکوم کردن ایران در شورای امنیت را نداشته و احتمالا با وتو چین و روسیه مواجه شود، لذا مسیر دومی را در پیش گرفته و در هماهنگی با اعضای G20 به‌دنبال افزودن بر حجم تحریم‌های ایران خواهد بود؛ امری که خیلی نمی‌توان آن را موثر دانست. مشروح گفت‌وگو با این کارشناس مسائل بین‌الملل را در ادامه می‌خوانید.

ادامه نوشته

مفهوم جدید صبر استراتژیک  ایران

نوشته : حسن بهشتی پور

سرانجام سیزده روز پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق ، ایران حملات مقابله به مثل خود را از طریق حمله موشکی و پهبادی به اهداف متعددی در اسرائیل به اجرا گذاشت. درمورد موثر و بازدارنده بودن این حملات باید منتظر ارزیابی ها بعدی باشیم . اما همینقدر که بزرگترین حملات موشکی و پهبادی در سالهای اخیر علیه رژیم متجاوز اسرائیل طراحی و با موفقیت اجرا شده است می تواند، دو مسیر کاملا جداگانه را پیش روی منطقه باز کند.

مسیر اول پذیرش این واقعیت از سوی نتانیاهو و حامیانش در داخل و خارج اسرائیل است که پاسخ ایران دفاعی بوده و باید از گسترش بحران در همین مرحله جلوگیری کرد. استدلال بایدن برای نتانیاهو که آمریکا در حملات متقابل اسرائیل مشارکت نمی کند، نشان دهنده تمایل کاخ سفید برای مهار بحران در همین مرحله است. به ویژه آنکه تاکید می کند همینقدرکه اسرائیل توانسته اکثر موشکها را رهگیری کند، موفقیت محسوب می شود! به نظر می رسد آمریکا گسترش بحران در سطح منطقه خاورمیانه را به نفع خود ارزیابی نمی کند زیرا این موضوع موجب بالا رفتن احتمال شروع یک جنگ منطقه ای خواهد شد .

ادامه نوشته